Schilderijen

Vanaf 1950 tot heden schildert Jacques Frenken verschillende thema’s. Om de paar jaar veranderde hij geheel van stijl. In de jaren zestig lag de nadruk op letters, op religieuze of historische teksten. Ook schilderde hij geabstraheerde mensachtige figuren. In de jaren zeventig maakte hij minimalistische werken, repeterende lijnen en vlakjes.

In de jaren tachtig werd Jacques uitbundiger, maakte hij grote, museale schilderijen waarin hij belangrijke muziekwerken van klassieke componisten verbeelde. Qua stijl is hij dan weer terug bij zijn schriftschilderijen van begin jaren zestig. In de jaren negentig en in deze eeuw schildert hij religieuze thema’s, het landschap, bloemen en abstracte vormen.


Schilderijen tussen 1961 en 1965


Minimal art, 1973-1979

Jacques Frenken maakte meer dan 100 schilderijen met repeterende ruitjes en lijntjes. Soms waren het reliëfs, met dikke verf, andere keren was het subtieler, in waterverf of in potlood. In deze periode liet hij zich inspireren door minimale, repeterende muziek en door andere kunstenaars die het minimale nastreefden. De meeste werken zijn gemaakt op het formaat 1 bij 1 meter. Er zijn twee kleine series gemaakt van werken van 1,20 x 1,60 en van 0,80 bij 0,80.


Hommage aan de muziekcompositie, 1984-1985

Muziek blijft tijdens zijn kunstenaarschap een belangrijke rol spelen. Eindeloos luisteren naar klassieke muziek en, tot eind twintigste eeuw, meerdere uren pianostudie per dag. Geïnspireerd door muziek schildert hij in 1984 en 1985 langgerekte muziekschilderijen waarin de naam van de componist en de titel van het muziekstuk verwerkt zijn. Klank, dynamiek, ritme en structuur zette hij om in schilderkunst.


Hommage aan componisten, 1989-1998

Jacques Frenken schildert als hommage aan zijn favoriete componisten hun namen in grove schilderkunstige lettertekens. Een concept waarbij de kalligrafie zich gaandeweg ontwikkelt tot complexe kleurrijke composities.

Wolfgang Amadeus Mozart, 1989

Wolfgang Amadeus Mozart, 1989

Detail Wolfgang Amadeus Mozart, 1989

Detail Wolfgang Amadeus Mozart, 1989

Ludwig von Beethoven, 1989

Ludwig von Beethoven, 1989

Rachmaninoff, 1994

Rachmaninoff, 1994

Claude Debussy, 1994

Claude Debussy, 1994

Frederic Chopin, 1996

Frederic Chopin, 1996

Franz Liszt, 1996

Franz Liszt, 1996

Brahms, 1997

Brahms, 1997

Franz Schubert, 1997

Franz Schubert, 1997

Maurice Ravel, 1998

Maurice Ravel, 1998

Maurice Ravel, 1998

Maurice Ravel, 1998

Maurice Ravel, 1998

Maurice Ravel, 1998

Bela Bartok, Microkosmos, 1998

Bela Bartok, Microkosmos, 1998

Steve Reich, 1998

Steve Reich, 1998

Johan Sebastian Bach, 1998

Johan Sebastian Bach, 1998


Torens, 1990-1991


Voorwerpen uit kerken, 1996

Orgel

Orgel

Monstrans

Monstrans

Doopvont

Doopvont

Wonderbeeld

Wonderbeeld

Altaar

Altaar

Lezenaar

Lezenaar

Kandelaar

Kandelaar

Godslamp

Godslamp

Glas in lood raam

Glas in lood raam

Beeld op sokkel

Beeld op sokkel


Bloemschilderijen, 1995

Jacques Frenken zei over deze reeks schilderijen: “vakantiewerk, gewoon lekker schilderen”


20 Blikken op het kindje Jezus, 1997-1998

Inspiratiebron was het 20-delige muziekstuk ‘Vingt regards sur l'enfant-Jésus’ van componist Olivier Messiaen. Het zijn 20 op elkaar gelijkende schilderijen, variaties, een soort van zoektocht naar geometrische vormen en kleuren.


Stupa's, 1999-2004

Abstracte schilderijen geïnspireerd op de vorm van stupa's en canopen. Een stupa of stoepa is een boeddhistisch bouwwerk dat de relieken van een boeddhistische heilige bevat. Een stupa is van oorsprong een massieve ronde structuur, gebouwd op een vierkante verhoging. Een canope is een versierde urn of grafvaas, die menselijke stoffelijke overblijfselen bevat.